30 Temmuz 2015 Perşembe

Zeytinyağlı Dolma İçi Nasıl Hazırlanır


Dolapta hazır bulunan Zeytinyağlılar ne güzel olur, hele de misafir gelecekse... Özellikle da yaz sofralarımızda.

İşte ben de geçenlerde paylaştığım Yaz Sofram için Zeytinyağlı Biber yapacakken önce kısa süreli bir karasızlık yaşadım acaba hangi usulde yapsam diye...  İstanbul usulü salçasız mı yapsam yoksa Antep , Antakya ususlü salçalı acılı mı yapsam diye sonra dolaptaki kuş üzümleri gözüme takılınca annemin ''rahmetli babannem zeytinyağlı dolmayı çok güzel yapardı, kuş üzümlü, fıstıklı... çok lezzetli olurdu babam özellikle annesinin dolmasını yemek için taa İstanbula gider, gitmeden de hazırlığını yapsın diye annesine haber gönderiridi '' sözleri kulağımda çınladı :)  

Zira annemin babannesi Atatürk zamanında Selanik'ten göç edenlerden... Zamanında Selanik'ten gelince İstanbul Fatih'e yerleşmişler...  annem, küçükken  yaz tatillerinde Ankara'dan İstanbu'la babannesinin yanına gider tatilin bir kısmını babannesinin ilk göz ağrısı olarak onun yanında geçirirmiş. O günleri hep özlemle anlatır canım annem :) bu gün olmuş hala rahmetli babannesine hayrandır... giyimiyle kuşamıyla, oturup, kalkması, konuşması ve yemekleriyle tam bir İstanbul Hanımefendisiydi diye bahseder hep babannesinden :(

  Ben de işte bu duygularla İstanbul usulü Osmanlı Saray mutfağındaki gibi acısız ve kuş üzümlü yapmaya karar verdim. 
Aslında bu dolmayı tam usulünce yapmak istiyorsanız içine dolmalık fıstık da ilave etmek gerekir fakat, minicik bir paket dolmalık fıstığı markette 8,5O Tl ye görünce, astarının yüzünden pahalıya geleceğini düşünerek almadım :) Ama siz isterseniz kullanabilirsiniz.

 Bir de özellikle belirtiyim ben İstanbul olsun, Antep olsun hangi tarz olursa olsun  bayılırım yeter ki dolma olsun :))

Malzemeler:
  • 15 adet dolmalık biber
  • 1 su bardağı pirinç
  • 1 adet kuru soğan
  • Bir tutam maydanoz
  • Bir tutam dereotu
  • Yarım paket kuş üzümü
  • 1 çay kaşığı tarçın
  • 1 çay kaşığı yenibahar
  • 1 çay kaşığı kuru reyhan
  • 1 çay kaşığı kuru nane 
  • 1 çay kaşığı toz şeker
  •  Tuz
  • Sızma Zeytinyağ
Yapılışı:

Dolmalık biberlerin sap kısmı çok geniş olmayacak şekilde kesilerek çıkarılır ve içleri temizlenerek doldurmak üzre hazırlanır.

Diğer tarafta kurusoğan mink doğranır bol zeytinyağda yakmadan sarartılır. ( Eğer dolmalık fıstık kullanacaksanız bu aşamada onları da hafif esmerleşene kadar kavurmalısınız ) Ardından ayıklanıp yıkanmış pirinç ilave edilerek bir ikikez yağda çevrilir ardından 1 çay bardağı su ilavesiyle kapağı kapatıllır kısık ateşte suyunu çeke kadar pişirilir. Suyunu çekince ocaktan alınarak tuz, tarçın, yenibahar, reyhan nane şeker ve ince kıyılmış maydanoz, dereotu ve sapları ayıklanıp yıkanmış kuş üzümü ilave edilerek karıştırılır.

Hazırladığımız iç biberlerin üzerinde biraz boşluk kalacak şekilde doldurulup üzerlerine domates dilimleri ile kapaklar yapılarak tencereye dizilir. Üzerine porselen bir tabak ters çevrilip konularak , dolmaların yarısına gelecek kadar sıcak su ilavesi ve hafif zeytinyağ gezdirilerek kısık ateşte ara sıra suyu kontrol edilerek yumuşayıncaya dek pişirilir. 

Dolmalarımız pişince bir süre tencerede kapağı kapalı olarak dinlendirilir Daha sonra servis tabağına alınarak dolapta soğumaya bırakılır.

Ben biber dolmasının yanında yoğurtlu salatalara bayılırım, o nedenle genelde cacık yaparım ama bu kez semizotum vardı yoğurtlu dereotlu bir semizotu salatası yaptım, yanında da bir kaç atıştırmalık lezzetle bir yaz sofrası hazzırladım, çok hoşumuza gitti :)

Annemin babannesinin dolması gibi uzakkk diyarlardan dolmamı yemek için gelenim olmasa da eşimin çok beğenmiş olması bana yetti :))



2 yorum:

  1. Merhaba ben de böyle değişik şekillerde yemekler yapmayı severim.özellikle eşim beğensin bu yeterdir bana, eşim biber dolması ni sevmiyor.bu içi üzüm yaprağı sarması ndâd kullanabilirmiyiz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cevap vermekte ne kadar gecikmişim:( yeni farkettim:(
      Tabi bütün sarma ve dolmalarda kullanabilirsiniz.

      Sil

Beni Begeniyür Müsünüz ??? :))